TAHUKAH ANDA Tanda-tanda Kanser Pay-udara??Meh Baca


TAHUKAH ANDA Tanda-tanda Kanser Pay-udara?? Meh Baca | Kanser payudara adalah sejenis penyakit yang berbahaya kepada kaum wanita. Para wanita haruslah peka akan gejala-gejala penyakit kanser payudara & segera mendapatkan rawatan jika mengalami simptom2 kanser tersebut. boleh berlaku apabila sel normal payudara bertukar struktur & merebak. Seterusnya ia akan menjangkiti tisu serta bahaian lain seperti kelenjar, salur limfa, nodus limfa dan pembuluh darah.

Kanser tersebut biasanya bermula daripada kalenjar namun semua jenis tisu turut boleh menyebabkan kanser payudara. Selain itu, kanser payudara berada di tempat kelima bagi kematian disebabkan kanser di mana kanser tersebut dihadapi oleh golongan wanita. Penyakit ini juga turut menjadi penyumbang utama kepada kematian seseorang wanita yg menghidapi kanser payudara.
  • seseorang menghidapi kanser payudara adalah pembentukan gumpulan dimana ia merupakan tanda biasa yang kekal dalam tempoh masa yang lama. Keberangkalian untuk nodul asimptomati akan muncul sebala tanda lain akan berlaku.
*Selain itu, tanda seperti sakit payudara atau sakit pada gumpulan menjadi antara petanda menghidapi kanser payudara pada peringkat awal. Petanda yang seterusnya ialah seseorang individu akan mengalami tanda-tanda radang seperti sakit, kemerahan, panas atau bengkak jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfa diserang oleh tisu abnormal.

*Tambahan lagi gumpulan tersebut berpotensi untuk berlaku dibahaian payudara atau di bahagian ketiak. Di samping itu, bentuk payudara juga akan berubah seperti pertambahan saiz dan kulit juga akan bertukar lekuk ataupun membentuk rabung. Seterusnya, kemungkinan puting terpusing ke dalam menjadi merah. Jika ia telah merebak ke bahagian lain, penghidap akan mengalami tanda seperti jatuh demam, sakit tulang dan sendi, sakit kuning dan curahan pleura.

*Oleh yang demikian, wanita digalakkan untuk memeriksa sendiri payudara seagai langkah pencegahan kanser payudara. Selain itu, golongan wanita digalakkan untuk selalu menjalani pemeriksaan setiap tahun untuk memastikan kesihatan wanita terjamin.

*Hal ini amat penting agar golongan wanita dapat mengesan lebih awal jika mengalami simptom-simptom payudara. Rawatan yang lebih lanjut akan diberikan jika tanda-tanda awal muncul jika seseorang wanita berpotensi untuk menghidap penyakit kanser payudara.


*Dengan itu, wanita hendaklah rajin membuat pemeriksaan dan tidak memandang remeh terhadap penyakit kanser payudara ini. Mencegah adalah lebih baik dari mengubat, oleh itu golongan wanita harus peka akan bahaya kanser tersebut yang boleh mengambil nyawa seseorang

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pernah Terjadi Tak Bintik-bintik Berair dan Gatal?? Bahaya jika abaikan

Laman Web Yang Trusted